Nie jesteś zalogowany.
Jeśli nie posiadasz konta, zarejestruj je już teraz! Pozwoli Ci ono w pełni korzystać z naszego serwisu. Spamerom dziękujemy!
Prosimy o pomoc dla małej Julki — przekaż 1% podatku na Fundacji Dzieciom zdazyć z Pomocą.
Więcej informacji na dug.net.pl/pomagamy/.
Witam,
mam problemik, mam 200 ludzi i chcialbym poustawiac priorytety, ale nie bardzo wiem jak sie do tego zabrac, ale po koleji, limituje im predkosc sciagania i uploadu przez HTB:
tc qdisc del root dev eth0
tc qdisc add dev eth0 root handle 1:0 htb
tc class add dev eth0 parent 1:0 classid 1:1 htb rate 102400kbit ceil 102400kbit
tc class add dev eth0 parent 1:1 classid 1:2 htb rate 512kbit ceil 512kbit
tc class add dev eth0 parent 1:1 classid 1:3 htb rate 256kbit ceil 256kbit
tc class add dev eth0 parent 1:1 classid 1:4 htb rate 256kbit ceil 256kbit
tc class add dev eth0 parent 1:1 classid 1:5 htb rate 256kbit ceil 256kbit
tc class add dev eth0 parent 1:1 classid 1:6 htb rate 512kbit ceil 512kbit
tc class add dev eth0 parent 1:1 classid 1:7 htb rate 512kbit ceil 512kbit
tc filter add dev eth0 protocol ip preference 2 parent 1:0 u32 match ip dst 192.168.0.10 flowid 1:2
tc filter add dev eth0 protocol ip preference 2 parent 1:0 u32 match ip dst 192.168.0.11 flowid 1:3
tc filter add dev eth0 protocol ip preference 2 parent 1:0 u32 match ip dst 192.168.0.12 flowid 1:4
tc filter add dev eth0 protocol ip preference 2 parent 1:0 u32 match ip dst 192.168.0.13 flowid 1:5
tc filter add dev eth0 protocol ip preference 2 parent 1:0 u32 match ip dst 192.168.0.14 flowid 1:6
tc filter add dev eth0 protocol ip preference 2 parent 1:0 u32 match ip dst 192.168.0.15 flowid 1:7
oczywiscie to tylko wycinek tego co tam jest, bo class mam prawie 200 i filtrow drugie tyle, pytanie brzmi, jak priorytezowac caly ruch, powiedzmy ze 100 userow jest online, i 50 z nich gra sobie w gierki online, mu, tibie i inne takie, jak reszta 50 zacznie cos zasysac, to te duze pakiety z danymi, powoduja lagi, tak mi sie bynajmniej wydaje, bo jesli wytne tych co najwiecej ciagna to ich nie ma, zaznaczam ze raczej to nie jest p2p, bo to jest blokowane na ipp2p, chcialbym zeby nawet jak bedzie komplet ludzi i 150 bedzie ciagnelo cos z rapida na maxa, to zeby reszta mogla spokojnie grac.....
jak spriorytezowac ruch dla takiej ilosci osob?
czy musze kazdemu z osobna ustawiac priorytety?
czy nie bedzie wtedy za duzo regulek (czyt. za duze obciazenie?) ?
czy jesli kazdy user bedzie mial osobne priorytety, to czy serwer przepusci ruch jednego usera grajacego w tibie jesli 100 innych bedzie targalo z rapida?
jakim innym pakietom nalezy przypisac priorytety?
Offline
ipp2p -----------> fragment:
http://newbie.linux.pl/wydruk.php?wydruk=247&show=artykul
badz z tego:
http://alfa.tailor.com.pl/imqhtb/2.4.26/imq_htb_pl.html
Ostatnio edytowany przez Nickleodeon (2008-02-26 15:42:57)
Offline
wszystko nie na temat, ja wiem jak zainstalowac ipp2p, htb czy imq, nie jest problemem ograniczanie ruchu, ruch juz jest wystarczajaco ograniczony, nie wiem czy sie wyrazilem w sposob nieczytelny czy moje pytania sa nie zrozumiale, ja chce priorytezowac ruch, a nie go ograniczac, any other ideas?
Edit, wiem ze do tego sluzy IMQ ale prosilbym osoby go uzywajace o odpowiedzi na te pytania, nie wiem czy nie przerobie pol sieci i okaze sie ze jednak to nie to
Ostatnio edytowany przez zivago (2008-02-28 09:09:07)
Offline
a napiszm jakie masz lacze ile dajesz ludzia (czy wystepuje u ciebie overbooking)?
Offline
tak wystepuje overbooking, zreszta pewnie jak u wielu osob, jakie ma to znaczenie?
Offline
zivago napisał(-a):
ja chce priorytezowac ruch, a nie go ograniczac, any other ideas?
Skorzystaj więc z dedykowanej kolejki -> PRIO.
Edit, wiem ze do tego sluzy IMQ ale prosilbym osoby go uzywajace o odpowiedzi na te pytania, nie wiem czy nie przerobie pol sieci i okaze sie ze jednak to nie to
Mam nadzieję że sktypt w pierwszym poscie to jest wygenerowany, bo nie wyobrażam sobie bo poprawiać z palca :)
Offline
tak , bo htb musi przydzielic pasmo na urzytkownika co gra, nie jestem pewien ale podczas grania transfer skacze, a htb za wolno reaguje na takie zmiany, tak mi sie wydaje. Jeżeli nie ma ludzi co ściąga to htb nie musi tak dokladnie wszystkich wydzielać pasma i mozna spokojenie grac bo jak przydzieli wiecej to już nie zaiera pasma. poprawcie mnie jeśli się myle.
Tez mam podoby problem i mysle ze gdzyby htb szybciej reagowało to byłoby lepiej. nie wiem jak tego dokonac, może sie też przydac użycie burst ale tego jeszcze nie opanowałem.
Jest jedno rozwiazanie jakie się stosuje to kolejka do której kieruje sie wszystkie gry wszystkich urzytkowników-ale to jest nieprecyzyjne.
A co jeśliby stworzyć osobną podkalse karzdemu użytkownikowi na gry i rzeczy z wysokim priorytetem i paramtrem burst lub cburst? (to znaczy kazdy ma jedna klase i dwie podklasy, jedna na ważny ruch , a druga na reszte).
Ps wydaje mi sie ze zwykle nadanie priorytetów (prio) nie pomoże bo to chyba tylko decyduje o tym kto w pierwszej kolejności może pożyczyć pasmo.
Offline
u mnie w sieci nie ma pozyczania pasma, jest na stale zabezpieczone ze nikt nikomu nie wejdzie na jego przepustowosc, a overbooking tu wystepuje poniewaz z 200 ludzi nigdy nie ma kompletu, pasma starczy na ok 150 chlopa, z czego max online widzialem 80, a lacze wysycone w okolicach 60%
zlyzwierz, mozesz rozwinac mysl? bo nie bardzo wiem w czym mam googlac
tomii, tez mi sie nie wydaje zeby samo ustawienie priorytetow dla kazdego usera tu pomoze, bo tak jak wspomialem, jesli 50 zacznie targac z rapida, na maxa, to koles ktory nic nie sciaga lecz tylko gra i tak sie przez ten ruch nie przebije, kolejka globalna na gry jest dobrym pomyslem, tylko ze jest jedno ale, jak wykryc caly ruch generowany przez gry?
Offline
czyli gobalna kolejke masz ustawiona na taki transfer jakiego nie posidasz? tak jak w przykladzie ~100mbps?
a co z uploadem, też nie jest przeciążony?
gry można wylapć przekierowująć porty popularnych gier, niech użytkownicy sami ci podają jakie gry cha grac.
jesli tyle uzytkowników ściąganaraz takie ilości to może sfq niewyrabia?
Ostatnio edytowany przez tomii (2008-02-28 10:29:38)
Offline
upload tez nie jest przeciazony (lacze symetryczne a uzytkownicy dostaja asymetrycznie zeby jeszcze stronka firmowa mogla dzialac na zewnatrz, jakas poczta firmy itp itd, hostingu nie sprzedajemy) co do sfq, to nie wiem czy nie wyrabia, procesor ma caly czas 0.00 obciazenie, jak to mozna sprawdzic ?
Offline
nie wyrabia w sensie jest za dużo innych danych(od pobieraczy) i dane od graczy nie moga sie przebic.
bo np od pobieraczy jet 1000 pakietow a od graczy 10 i te 10 maja male szansze na wylosowania do wyslania, może lepsze byłoby esfq?
Offline
Tomii, nie powiedziales mi nic nowego, sam sie domyslam ze jest za duzo danych od innych pobierczy, a na gdybanie i testowanie to niestety nie moge sobie pozwolic, czy ktos mial do czynienia z tym esfq? ktos tego uzywa, sprawdza sie? przeciez sa tutaj ludzie majacy po 1000 userow, wiec skoro wam to jakos chodzi to i mi powinno prawda? czekam na pomysly
Offline
no to co to w takim razie moze byc? rano lacze obciazone 10% nie ma lagow, popoludniu, lacze obciazone na 60% sa lagi, myslalem ze moze to serwery tibi, ale podobno inni gracze na tym serwerze w danej chwili nie maja lagow, tylko ode mnie z sieci, i to nie przez wifi, bo o lagach marudza ludzie na kablu, pingi ladne, nic sie nie wali nie pali, a tibia sie tnie
zlyzwierz, mozesz powiedziec czego uzywasz do zarzadzania laczem + jakich AP anteny? interesuje mnie to tylko jako informacja od osoby ktora juz jednak ma cos do powiedzenia :)
Offline
zivago napisał(-a):
no to co to w takim razie moze byc? rano lacze obciazone 10% nie ma lagow, popoludniu, lacze obciazone na 60% sa lagi, myslalem ze moze to serwery tibi, ale podobno inni gracze na tym serwerze w danej chwili nie maja lagow, tylko ode mnie z sieci, i to nie przez wifi, bo o lagach marudza ludzie na kablu, pingi ladne, nic sie nie wali nie pali, a tibia sie tnie
zlyzwierz, mozesz powiedziec czego uzywasz do zarzadzania laczem + jakich AP anteny? interesuje mnie to tylko jako informacja od osoby ktora juz jednak ma cos do powiedzenia :)
Do dzielenia netu mam własne skrypty , korzystam z HFSC (ale HTB tez jest dobre), nie priorytetyzuje ruchu - user ma swoją rurkę i sam dba o to , zeby sobie jej nie przytkać.
Nadajniki zrobione w większości na MT, anteny made in częstochowa ;] (niestety to już nie moja działka , ja tylko od adminowania jestem).
Offline
to hfsc chodzi Ci na debianie? bo z tego co widzialem to patch na jajo jest tylko pod freebsd, chyba ze krzywo patrzylem
Offline