Nie jesteś zalogowany.
Jeśli nie posiadasz konta, zarejestruj je już teraz! Pozwoli Ci ono w pełni korzystać z naszego serwisu. Spamerom dziękujemy!
Prosimy o pomoc dla małej Julki — przekaż 1% podatku na Fundacji Dzieciom zdazyć z Pomocą.
Więcej informacji na dug.net.pl/pomagamy/.
Witam mam dziwny problem z dźwiękiem mianowicie wszystko jest niby ok ale gdy jeden program odtwarza dźwięk inny pogram odtworzy swój dopiero gdy poprzedni skończy przykład:
gram w grę na wine, a podczas tego mam włączone chromium z facebookiem, i dopóki gra jest włączona fejs nie dudni o wiadomości, a po wyłączeniu gry odtwarza zaległe powiadomienie. Całość wygląda jakby dźwięki były synchroniczne.
System: Debian testing
Środowisko: gnome3
Sprzęt: Lenovo ideapad Z500
lspci:
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation 3rd Gen Core processor DRAM Controller (rev 09) 00:01.0 PCI bridge: Intel Corporation Xeon E3-1200 v2/3rd Gen Core processor PCI Express Root Port (rev 09) 00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation 3rd Gen Core processor Graphics Controller (rev 09) 00:14.0 USB controller: Intel Corporation 7 Series/C210 Series Chipset Family USB xHCI Host Controller (rev 04) 00:16.0 Communication controller: Intel Corporation 7 Series/C210 Series Chipset Family MEI Controller #1 (rev 04) 00:1a.0 USB controller: Intel Corporation 7 Series/C210 Series Chipset Family USB Enhanced Host Controller #2 (rev 04) 00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 7 Series/C210 Series Chipset Family High Definition Audio Controller (rev 04) 00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 7 Series/C210 Series Chipset Family PCI Express Root Port 1 (rev c4) 00:1c.1 PCI bridge: Intel Corporation 7 Series/C210 Series Chipset Family PCI Express Root Port 2 (rev c4) 00:1d.0 USB controller: Intel Corporation 7 Series/C210 Series Chipset Family USB Enhanced Host Controller #1 (rev 04) 00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation HM76 Express Chipset LPC Controller (rev 04) 00:1f.2 SATA controller: Intel Corporation 7 Series Chipset Family 6-port SATA Controller [AHCI mode] (rev 04) 00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 7 Series/C210 Series Chipset Family SMBus Controller (rev 04) 01:00.0 VGA compatible controller: NVIDIA Corporation GK107M [GeForce GT 645M] (rev a1) 02:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8101E/RTL8102E PCI Express Fast Ethernet controller (rev 05) 03:00.0 Network controller: Intel Corporation Centrino Wireless-N 2230 (rev c4)
lspci -n:
00:00.0 0600: 8086:0154 (rev 09) 00:01.0 0604: 8086:0151 (rev 09) 00:02.0 0300: 8086:0166 (rev 09) 00:14.0 0c03: 8086:1e31 (rev 04) 00:16.0 0780: 8086:1e3a (rev 04) 00:1a.0 0c03: 8086:1e2d (rev 04) 00:1b.0 0403: 8086:1e20 (rev 04) 00:1c.0 0604: 8086:1e10 (rev c4) 00:1c.1 0604: 8086:1e12 (rev c4) 00:1d.0 0c03: 8086:1e26 (rev 04) 00:1f.0 0601: 8086:1e59 (rev 04) 00:1f.2 0106: 8086:1e03 (rev 04) 00:1f.3 0c05: 8086:1e22 (rev 04) 01:00.0 0300: 10de:0fd9 (rev a1) 02:00.0 0200: 10ec:8136 (rev 05) 03:00.0 0280: 8086:0888 (rev c4)
cat /proc/asound/cards:
0 [PCH ]: HDA-Intel - HDA Intel PCH HDA Intel PCH at 0xd3610000 irq 46
cat /proc/asound/modules:
0 snd_hda_intel
cat /proc/asound/version:
Advanced Linux Sound Architecture Driver Version k3.9-1-amd64.
uname -a:
Linux debian 3.9-1-amd64 #1 SMP Debian 3.9.8-1 x86_64 GNU/Linux
dpkg -l | grep alsa:
ii libwine-alsa:i386 1.4.1-4 i386 Windows API implementation - ALSA sound module
dpkg -l | grep pulse:
ii gstreamer0.10-pulseaudio:amd64 0.10.31-3+nmu1 amd64 GStreamer plugin for PulseAudio ii gstreamer1.0-pulseaudio:amd64 1.0.8-1 amd64 GStreamer plugin for PulseAudio ii libcanberra-pulse:amd64 0.30-2 amd64 PulseAudio backend for libcanberra ii libpulse-mainloop-glib0:amd64 4.0-6 amd64 PulseAudio client libraries (glib support) ii libpulse0:amd64 4.0-6 amd64 PulseAudio client libraries ii libpulsedsp:amd64 4.0-6 amd64 PulseAudio OSS pre-load library ii pulseaudio 4.0-6 amd64 PulseAudio sound server ii pulseaudio-module-x11 4.0-6 amd64 X11 module for PulseAudio sound server ii pulseaudio-utils 4.0-6 amd64 Command line tools for the PulseAudio sound server ii vlc-plugin-pulse 2.0.7-3 amd64 PulseAudio plugin for VLC
Z góry dzięki za pomoc.
Offline
Wine nie obsługuje pulse, jeśli odpalisz wine jako pierwsze, zajmie on sobie kartę i wszystko co korzysta z pulse nie będzie odtwarzać dźwięku, póki nie zostanie zwolniona karta. Tak samo w drugą stronę, chyba, że skonfigurujesz pulse tak by nie zajmował urządzenia.
Offline
No to właśnie poprosiłbym o jakieś rady jak to można obejść bo generalnie to dość denerwujące.
Offline
Fakt zabić pulsa to nie problem ale to nie zmienia faktu, że chciałbym mieć dźwięk w przeglądarce i wine jednocześnie. Fakt, że wine ma dźwięk po zabiciu pulse ale w przeglądarce(chromium) już nie `dudni`.
Offline
U mnie alsa nigdy nie działała z wieloma aplikacjami naraz. Nigdy też nie wgryzałem się w jej config, zainstalowałem pule i działało.
Co do samego wine, gdzieś widziałem łatę by dodać do niego obsługę pulse ale u mnie to nie działało kompletnie, może coś się zmieniło w tej kwestii. Zdaje się, że to się nazywało winepulse
Ostatnio edytowany przez morfik (2013-08-12 11:19:25)
Offline
Wiesz np na domowym mam openbox'a na samej alsie i tam wszystko działa z alsą, tu chodzi mi tylko o przeglądarkę + wine reszta mnie nie interesuje :)
Offline
Na moje to najlepiej byłoby wywalić pulse i zrobić na alsie miksowanie programowe (jeśli karta nie ma sprzętowego)
http://dug.net.pl/tekst/32/alsa___obsluga_watkow/
https://wiki.archlinux.org/index.php/Advanced_Linux … ng_.28dmix.29
Ostatnio edytowany przez thomsson (2013-08-12 12:04:23)
Offline
Po pierwsze:
Wine w nowych wersjach ma wsparcie dla PA, nie wiem dokładnie od której wersji, ale pojawiło się pomiędzy 1.5.0 a 1.6.
Po drugie:
PA powinno prawidłowo przechwytywać dźwięk z programów korzystających z Alsy, żeby tak się stało, trzeba ustawić pulse jako domyślne wyjście w /etc/asound.conf.
Piszę powinno, bo np w 2008 roku miało z tym problem, który do 2011 nie był naprawiony (później nie chciało mi się sprawdzać). ;)
W PA łatanie ważnych błędów trwa zazwyczaj o wiele za długo, jak na mój gust.
Pozdro
;-)
Ostatnio edytowany przez Jacekalex (2013-08-12 12:28:57)
Offline
Powinno, ale są aplikacje, które nie chcą współpracować przy przechwytywaniu dźwięku, audacity ma podobnie. Obecnie chyba się już nie stosuje asound.conf wszystko jest załatwione w:
morfik:~$ cat /usr/share/alsa/pulse-alsa.conf # This file is referred to by /usr/share/alsa/pulse.conf to set pulseaudio as # the default output plugin for applications using alsa when PulseAudio is # running. pcm.!default { type pulse hint { show on description "Playback/recording through the PulseAudio sound server" } } ctl.!default { type pulse }
Offline
Audacity współpracuje z Alsą lub Jack-audio.
Gdyby PA zapewniał prawidłowe wejście/wyjście zgodne z Alsą, to z Audacity nie byłoby żadnego problemu.
Problem z PA polega na tym, że ten serwer od początku powstawał tak, jakby miał zastąpić Alsę, a nie z nią współpracować.
Ale Alsa, to oficjalne API dźwięku w Linuxie od lat wszystkie programy korzystające z dźwięku korzystały z Alsy, i dlatego było tyle cyrków z PA.
Alsa też ma moduły zapewniające kompatybilność dla aplikacji korzystających z OSS, realizowaną na poziomie kernela, przez moduły snd-pcm-oss i snd-mixer-oss.
Np z Ubuntu te moduły wywalili, bo "do Pulseaudio już nie są potrzebne" co natychmiast odbiło się czckawką w postaci np Tvtime i jakiejś liczby starszych programów używających wyjścia OSS.
A /etc/asound-conf się stosuje, żeby ustalić konfigurację dźwięku, nie czekając, aż system zrobi to domyślnie (co często systemowi średnio wychodzi, zwłaszcza, jak dźwiękiem "zarządza" "automagicznie" PA lub Phonon).
Pozdro
;-)
Ostatnio edytowany przez Jacekalex (2013-08-12 13:29:41)
Offline
Ja używam pulse od początku jak przeszedłem na linuxa i nie miałem nigdy problemów z appsami, które natywnie obsługują pulse, np vlc czy smplayer albo amarok, wszystko działa i działało bez problemu, jedyne problemy jakie są to tam gdzie nie ma obsługi pulse i trzeba przez alse robić obejście. Mamy 21 wiek a czasami odnoszę wrażenie, że niektórzy autorzy appsów dalej żyją w rzeczywistości sprzed 20 lat. xD
Wadą linuxa jest ta bardzo daleka kompatybilność wsteczna, by wszystko od początku zbudowania pierwszego kompa działało obecnie, mimo że nikt już tego nie używa. To hamuje rozwój. Jasne fajnie jest włączyć pentium 1 i apsy z lat 90 i poczuć klimat z ubiegłego wieku kiedy to doom1 się przycinał. :)
Jeśli w wine jest już zaimplementowana obsługa pulse to fajnie, popatrzę sobie i zobaczę czy faktycznie tak jest. Ale audacity chyba nie ma zamiaru tego wprowadzać i pewnie szereg innych programów również nie i cały ten problem z alsa-pulse będzie istniał chyba w nieskończoność, bo nawet na forum opery gdzieś czytałem że nie zrobią natywnej obsługi pulse. Choć ja już jestem prawie 2 nogami na firefoxie, także jeden apps odejdzie. xD
EDIT:
Ta wersja wine z debiana raczej nigdy nie będzie działać poprawnie. Tu jest jakieś 1.4 . Z ppa wine można pobrać 1.6 i tam jest już do wyboru pulse w ustawieniach dźwięku. Problem tylko w tym, że przy instalacji pakietów z ppa dostaje się komunikat:
The following packages have unmet dependencies: wine1.6-i386 : Depends: libpulse0 (>= 1:0.99.1) but 4.0-6 is installed.
root:~# apt-cache policy libpulse0 libpulse0: Installed: 4.0-6 Candidate: 4.0-6 Version table: *** 4.0-6 0 900 http://ftp.pl.debian.org/debian/ testing/main i386 Packages 500 http://ftp.pl.debian.org/debian/ sid/main i386 Packages 100 /var/lib/dpkg/status
I to "1:" w wersji pakietu powoduje, że starsza wersja jest uznawana za nowszą od tej nowszej, która jest zainstalowana. :] Obecnie udało mi się to zainstalować przez edycje zależności w paczce:
$ apt-get download wine1.6-i386 Get:1 Downloading wine1.6-i386 1.6-0ubuntu1~ppa1 [24.8 MB] Fetched 24.8 MB in 29s (840 kB/s) $ ar x wine1.6-i386_1.6-0ubuntu1~ppa1_i386.deb $ tar xzf control.tar.gz
Potem edycja control i zmiana zależności usuwając 1: :
Depends: ... libpulse0 (>= 0.99.1), ...
Potem zrobienie nowej paczki:
$ tar c post{inst,rm} md5sums control | gzip -c > control.tar.gz $ ar rcs wine1.6-i386_new.deb debian-binary control.tar.gz data.tar.gz # dpkg -i wine1.6-i386_new.deb
I to działa. Problem jest w tym jak ten dźwięk jest odtwarzany. Mixer pulse łapie dźwięk z testowej gry, czyli wszystko jest chyba ok, ale dźwięk skacze, tnie się i straszne echo jest.
Trzeba jakoś dodatkowo dokonfigurować pulse?
Ostatnio edytowany przez morfik (2013-08-12 17:05:26)
Offline
Kompatybilność wsteczna nie jest wadą, ale zaletą.
W ten sposób rozwój systemu nie jest wieczną karuzelą psa, który goni własny ogon, każdy nowy program stanowi wartość dodaną, zwiększającą wartość systemu.
Natomiast, jeśli dla Ciebie postęp, to wypociny Petteringa, to pragnę Cię zawiadomić, że ani PA ani Systemd nie są i nie będą ustandaryzowanymi częściami Linuxa.
Na szczęście nie będą, ja nie zamierzam doczekać czasu, kiedy jeden twórca np PA będzie mi decydował, czy mam prawo używać takiego czy innego programu, choćby z przed 50 lat, w imię jakiegoś "postępu".
I bynajmniej nie jestem odosobnionym przypadkiem. :D
Offline
Zbytnia kompatybilność wsteczna zaczyna być wadą, bo zasoby idą na rozwijanie czegoś z czego się już nie korzysta i te zasoby mogłyby zostać przeznaczone na coś innego, np. na rozwój rzeczy, które są obecnie potrzebne i pożądane.
I nikt nie broni ci używać programu sprzed 50lat, a używasz jakichś? xD
Offline