Nie jesteś zalogowany.
Jeśli nie posiadasz konta, zarejestruj je już teraz! Pozwoli Ci ono w pełni korzystać z naszego serwisu. Spamerom dziękujemy!
Prosimy o pomoc dla małej Julki — przekaż 1% podatku na Fundacji Dzieciom zdazyć z Pomocą.
Więcej informacji na dug.net.pl/pomagamy/.
Offline
No nareszcie :D ale pewnie jako OS wybiorą mandrive :P
Offline
Ostatnio edytowany przez ippo76 (2010-06-15 11:22:35)
Offline
ciekawe w jaki sposób zaimplementują tam linuxa.
Offline
Swoją droga, portal gazety już dawno zszedł na psy, ten "news" był newsem rok temu.... http://linuxnews.pl/linuksowi-pionierzy-w-jaworznie/
Offline
Jak nie madriva to , Suse , nędzny substytut ... :P
Offline
...nie, pewnie gentoo wrzucą ;) zimą odpadnie problem ogrzewania sal informatycznych....
Offline
przepraszam, za odgrzewanie kotletów ;) ale nie mogłem się powstrzymać (skusiła mnie wypowiedź z mandrivą :D).
A tak na poważnie jeśli interesujecie się tym tematem to mogę Wam udzielić bardziej szczegółowych informacji - bo myślę, że może Was to jednak zainteresować.
W Jaworznie nie stawiano na SuSe czy mandrive... a na Ubuntu. Z tym, że to też nie tak do końca. W szkole stawiany jest jeden mocny serwerek - taki, który udźwignie do 4-5 pracowni komputerowych (gdyby była taka potrzeba). Serwer postawiony jest na debianie (; z mechanizmem wirtualizacji Xen. Z kolei wirtualne maszyny postawione na nim odpowiedzialne m.in. za dostarczenie do końcówek za pomocą LTSP dedykowanego obrazu (ubuntu).Reasumując do szkoły nie trafiają typowe komputery desktopowe, a tanie terminale.
Serwery są z kolei tak skonfigurowane by replikować sobie odpowiednią gałąź z centralnej bazy LDAP. Tak więc uczniowie podłączeni są do jednej bazy, co daje kilka innych możliwości:
- "wędrowanie" danych za uczniem pomiędzy szkołami
- tworzenie wirtualnych zajęć (nauczyciel w jednej szkole, a uczniowie rozrzuceni po placówkach w mieście)
- centralizacja platform e-learningowych (moodle), e-dzienniczków, czy systemu bibliotecznego (koha)
Tak z kolei wygląda jedna z pracowni powstałych w ramach tego projektu:
Jeśli macie jakieś pytanka to myślę, że akurat w tej kwestii mogę pomóc :)
Ostatnio edytowany przez m4r1u5z (2011-03-12 17:16:56)
Offline
no i co niedowiarki
brawa dla Jaworzna
żeby tak powstawało
więcej takich pracowni
Ostatnio edytowany przez arturek (2011-03-11 20:42:22)
Offline
Akurat w Jaworzno jest, o ile mi wiadomo, Ubuntu -polski remix.
Ino się zastanawiam, kto to tak radośnie odgrzewa stare kotlety.
Bo nowość ma już przeszło pół roku.
Ostatnio edytowany przez Jacekalex (2011-03-12 01:54:00)
Offline
Dobry kotlet nie jest zły. :)
m4r1u5z napisał(-a):
Jeśli macie jakieś pytanka to myślę, że akurat w tej kwestii mogę pomóc :)
Jedno: dlaczego właśnie taka konfiguracja systemowa, nie zaś kompleksowe rozwiązanie jakim powinien być Debian Edu/Skolelinux — w takim zastosowaniu (mocny serwer, cienkie klienty/terminale bezdyskowe, LDAP-y i inne cuda) powinien się znakomicie sprawdzić.
http://dug.net.pl/news/61/
Po prostu „jakoś tak wyszło”, Debian Edu się z jakiegoś powodu nie sprawdził, Ubuntu z jakiegoś powodu sprawdziło się lepiej?
Offline
Niestety modele pracowni w Jaworznie były w dość opłakanym stanie. Na sporej ilości komputerów gościł jeszcze niedawno windows 98 a nawet zobaczyć można było windowsa 95. Wymiana sprzętu komputerowego na całkowicie nowe była po prostu dość droga.. za droga.
Rozwiązanie, które zaproponowaliśmy było dość proste. Wiadomo, że wymogi oprogramowania są większe i jeżeli wymienimy komputery na nowe to i tak za kilka lat będą znów "złomami". Model "nasz" (tak na prawdę "zerżnięty" własnie z modelu, który własnie twórcy skolelinuksa proponują - ale jak są dobre wzorce to trzeba brać ;) ) zakłada wymianę tylko w jednym miejscu. Czyli wymianę / rozbudowę serwera. Jeżeli za 3 lata okażę się, że gnome ma takie i takie wymagania, to po prostu dołoży się ramu w jednym miejscu.
Natomiast co do zestawu aplikacji to oczywiście jest to dokładnie wszystko to co proponuje skolelinux/debian edu. Dlaczego jednak ubuntu? troszkę dla naszej wygody... jest to jedna z łatwiejszych i popularnych dystrybucji (distrowatch). Uczeń dostaje płytkę dvd z remasteringowanym ubuntu 10.10 (obecnie) z dokładnie tym samym zestawem aplikacji co w szkole i może spokojnie nawet z live używać tego w domu. A my nie musimy się troszczyć o jako taką dokumentację bo jak doskonale wiecie informacji na temat ubuntu jest po prostu masa :)
Model, który opisałem jest modelem "wzorcowym" (czytaj wypasionym ;)) i stawiamy go tam gdzie jest taka możliwość. Ale żeby być bardziej precyzyjnym to:
istnieją trzy modele pracowni w jno:
a) całkowicie nowa pracownia (wtedy leci wzorcowa)
b) nowy serwer + wykorzystanie starych końcówek + dokupienie brakujących sztuk - jeżeli model pozwala to nie używamy LTSP a instalujemy Ubuntu na końcówkach z autoryzacją w LDAP oraz zasobach po NFSv4.
c) wykorzystanie starego serwera + satrych końcówek - to tyczy się "nówek" pracowni gdzie można ją prostym nakładem sił i kosztów rozbudować do modelu 24 stanowiska
Póki co jesteśmy w 1/3 drogi ;) Linux w takim stanie gości w ponad 10 szkołach. Niemniej reakcje nauczycieli i uczniów póki co są pozytywne.
Jacekalex napisał(-a):
Akurat w Jaworzno jest, o ile mi wiadomo, Ubuntu -polski remix.
Ino się zastanawiam, kto to tak radośnie odgrzewa stare kotlety.
Bo nowość ma już przeszło pół roku.
Na terminale leci "czyste" 10.10 (obecnie) z aplikacjami edukacyjnymi, nie polski remix.
Przepraszam, że odgrzewam ten stary kotlet, ale trafiłem na tą dyskusję przypadkiem (google), a pomyślałem, że kogoś zainteresuje "technologiczne" rozwiązania. Mój post nie miał na celu żadnej propagandy tematu jaworzna. Na pewno podzielę się wnioskami po tych kilku miesiącach od wdrożenia.. o plusach i minusach :)
Ostatnio edytowany przez m4r1u5z (2011-03-12 17:19:31)
Offline
Reakcje nauczycieli? ja w technikum widziałem osobę która zaczęła wykład na temat poczty elektronicznej od pytania, jakich klientów poczty używamy.
Na hasło Mozilla Thunderbird padło pytanie - co to takiego.
Na szczęście nie dodałem, że jest podpięty do dovecota przez localhosta...., a do gmaila przez imap, ani tego, że z POP3 do dovecota pocztę ciągnie fetchmail.......
Bo dopiero by było.
Inny przypadek, cośtam w exelu, arkusz się wieszał, a Windows zainstalowały na Macu, razem z MacOS.
Wkurzyłem się, odpaliłem Maca - wio Neooffice i działa.
-- co to za program?
-- to wersja OpenOffice na MacOS.
-- Openoffice? -słyszałam, nie znam tego programu, ale jest bardzo podobny do Exela......
Dlatego, sukcesu z kadrą pedagogiczną, gratuluję. ;)
Offline
Powiem politycznie poprawnie... problemem nie jest młodzież/dzieci. Im dość łatwo idzie wytłumaczyć, że mają alternatywe do znanego im obecnie oprogramowania. Niestety problemem są niestety nauczyciele. A konkretnie zmiana ich przyzwyczajeń :) ale to też da się zrobić.
To był największy problem właśnie.. jak zacząć? Postanowiliśmy, że za nim w jaworznie powstanie pracownia to pierw przeszkolimy nauczycieli. Jeśli dobrze pamiętam liczby to przeszkolonych zostało 40-50 nauczycieli w ramach 60godzinnego szkolenia. Szkolenie obejmowało podstawy - przełożenie ich codziennej pracy na "nowe" realia.
Offline
m4r1u5z napisał(-a):
....że za nim w jaworznie powstanie .....
Ale jak Ci nauczyciele zobaczą, że nazwę miasta - rzeczownik (przypadek - Celownik) i zarazem nazwę własną piszesz z małej litery, to Ci zrobią golenie na sucho i kogel-mogel, albo jajecznicę ;)
Ostatnio edytowany przez Jacekalex (2011-03-12 16:31:25)
Offline