Nie jesteś zalogowany.
Jeśli nie posiadasz konta, zarejestruj je już teraz! Pozwoli Ci ono w pełni korzystać z naszego serwisu. Spamerom dziękujemy!
Prosimy o pomoc dla małej Julki — przekaż 1% podatku na Fundacji Dzieciom zdazyć z Pomocą.
Więcej informacji na dug.net.pl/pomagamy/.
Witam.
Mój poprzedni temat został zamknięty na skutek doprowadzenia sprawy do końca więc musze zarzucić nowy bo wtamtym nie mam już możliwości napisania (moze to i lepiej :])
Kupiłem płyte glowna ktora ma byc zasilana nowym zasilaczem 24 pin + 4 pin ja mam stary zasilacz 20 pin da isę wpiąć go w płyte w instrukcji też na to zezwalają, lecz jest coś enigmatycznego mianowicie piszą że ma być "15A on +12V and that the PSU has a minimum power rating of 300W. Mój zasilacz jest 300W lecz tak spojązłem na naklejke na nim to jest taka tableka (tabliczka znamionowa?) i tam w kolumnie +12W widnieje 15A i 280W. Czy to jest w porządku i tu chodzi o całkowtą moc zasilacza 300W czy włąsnie przy tym +12V i 15A ?
Offline
Według mnie wystarczy, że kupisz przejściówkę i wszystko będzie ok. Ja też miałem tak podpięty stary zasilacz do nowej płyty i wszystko było w porządku. Wychodzi na to, że Twój zasilacz ma 280 Wat a nie 300. Ja bym się taką małą różnicą nie przejął.
(ja miałem nawet na hama przez jakiś czas wpięty zasilacz bez przejściówki, ale takie rozwiązanie bym odradzał :)
Offline
no ja wlasnie czytałem ze przejsciowka jest nie potrzebna.
To jak to w koncu jest?
Czy przejsciowka podaje napiecie rowniez na te 4 dodatkowe piny?
Offline
Kupić nowy - nie żałować 70 zł. Po tak długim okresie użytkowania zmieniają się napięcia na końcówkach, a potem płacz że padła nowa płyta
Offline
Nie podaje :) to kwestia żeby spasowała po prostu wtyczka do gniazda - 4 piny zostają wolne. Bodzio ma rację, tylko, że chciałbym widzieć ten zasilacz za 70 zł...
Offline
marg1 napisał(-a):
Wychodzi na to, że Twój zasilacz ma 280 Wat a nie 300
To jest tak, że na 12V psu może maksymalnie dać napięcie o natężeniu 15A i mocy 280W.
Co do tych przejściówek to i tak napięcie nie będzie podawane więc to jest trochę bez sensu. Podłączył bym 20, nic nie powinno się stać, choć z drugiej strony już trochę rzeczy w życiu popaliłem, no ale od czego jest gwarancja? :]
Offline
Tu jest kwestia raczej fizyczna. To jest plastik i nie będzie do końca pasować bez przejściówki, bo wtyczka musi nachodzić na gniazdo (czy wchodzić do środka wtyczki - już tak dokładnej wyobraźni to nie mam :) i po to jest ta przejściówka. Natomiast to jest plastik i zawsze coś może pęknąć, jak za mocno przyciśniesz albo w najlepszym razie wypaczy się gniazdo na płycie i wtyczka w zasilaczu. Ale z elektronicznego punktu widzenia nic się nie powinno stać - natomiast ja jestem wrogiem prowizorek w elektronice i tego typu fuszerki mnie doprowadzają osobiście do szału, dlatego takiego pchania na chama nie polecam.
Przejściówka to wydatek około 15 zł. Są przejściówki w dwie strony: jak i 20/24, tak nawet 24/20. Natomiast żeby było wszystko w zgodzie ze sztuką, powinieneś kupić nowy zasilacz do tej płyty...
Mówiąc "nowy" mam na myśli, jak wiadomo, niekoniecznie nowy, ale taki który ma wtyczkę na 24 piny :)
Ostatnio edytowany przez marg1 (2009-12-11 21:06:18)
Offline
marg1 napisał(-a):
Nie podaje :) to kwestia żeby spasowała po prostu wtyczka do gniazda - 4 piny zostają wolne. Bodzio ma rację, tylko, że chciałbym widzieć ten zasilacz za 70 zł...
jest w Gorlicach zaprzyjaźniony sklep i ma takie - 350 W / 70 zł
jak chceta to mogę kupić.... + wysyłka = dupa
Offline
No to jak 350 to warto :)
Offline
celowo zlacze to zostalo zaprojektowane tak aby do 24 pinowego zlacza pasowala wtyczka 20 pin bez przejsciowek i jest ono mechnicznie zgodne ... nie widze tez co mialoby sie wypaczac od niewykorzystania dwoch pinow w gniazdku ...
Edit: raczej jakby cos kombinowac z przejsciowka to tak aby te dodatkowe piny zapelnic zasilaniem branym np. z zlacza zasilania do dyskow ... wtedy taka zabawa ma jakis sens - odciazamy linie zasilajace plyte ...
Ostatnio edytowany przez bercik (2009-12-11 23:44:20)
Offline
Według mnie ta wtyczka za dobrze nie pasuje :) dlatego sobie kupiłem przejściówkę. A teraz mam zupełnie nowy zasilacz, w którym te 4 piny wtyczki są osobno i tą owszem, bez problemu można podpiąć zarówno do płyty z 24 pinami jak i z 20-toma
Ale może miałem jakąś głupią wtyczkę :)
Ostatnio edytowany przez marg1 (2009-12-12 00:15:09)
Offline
U mnie jest tak że wtyczka 20 pasuje do gniazda 24 i zostają 4 piny wolne.
Dzięki:)
A teraz to muszę kolejny wątek założyć bo mi na nowym sprzęcie debianowe xy nie chcą wstać a stara winda dziłą tylko w trybie awaryjnym i bede ja chyba musiał przeinstalwoac co mi skutecznie popsuło weekend:/
Offline
To jeśli tylko Ci pasuje to na pewno nic się z płytą nie stanie.
Offline
Ok dzięki za pomoc.
Niniejszym zapraszam na kolejny odcinek mojej powieści :)
http://forum.dug.net.pl/viewtopic.php?pid=136312#p136312
Offline
Dopisze tylko ze jak by ci przyszło do głowy kupić jednak zasilacz to najpierw napisz co masz zamiar kupic, bo łatwo trafić na jakiegoś kwiatka ( napisze tu na przyszłość dla Ciebie bardzo prostą zasadę, sprawdzająca sie w 75% przypadków, mianowicie zasilacz kupuje sie jak cukierki, czyli na wage, im jest cięższy tym jest lepszy, 2.5kg zasilacza do 600W, to jest przyzwoity sprzet ). W instarukcji do mobo było napisane ile płyta będzie potrzebowala przy maksymalnym obciąrzeniu, czyli przy uzupełnionych wszystkich slotach rozszerzeń. Wiec u Ciebie powinno działać.
Podaj marke zasilacza i sprawdź napięcia na nim, ale zrób to miernikiem elektrycznym, wartości powinny miec po +5 i +12v, przy 5-10% tolerancji. Ważne żeby napięcia nie były za wysokie i żeby nie skakaly za bardzo. Czyli napięcie 12.8v to jest za duzo i skananie napięcia z częstotliwością próbkowania miernika to jest za duzo. Powiedzmy ze cześciej jak raz na 5sek napięcie nie powinno się zmieniać i nie o wiecej jak o 0.2v.
Jeżeli napięcie będzie za niskie to komputer będzie niestabilny, ale o tym się przekonasz. ( zasilacz to nie jedyna przyczyna niestabilności sprzetu, więc wrazie czego pisz tu).
Ostatnio edytowany przez gindek (2009-12-14 00:08:49)
Offline
gindek napisał(-a):
wartości powinny miec po +5 i +12v, przy 5-10% tolerancji. Ważne żeby napięcia nie były za wysokie i żeby nie skakaly za bardzo. Czyli napięcie 12.8v to jest za duzo
przy dopuszczalnej toleracji dla napiec dodatnich wg standardu ATX (+/- 5%) jest niedobre, ale przy podanej przez Ciebie tolerancji 10% jest OK ...
gindek napisał(-a):
skananie napięcia z częstotliwością próbkowania miernika to jest za duzo. Powiedzmy ze cześciej jak raz na 5sek napięcie nie powinno się zmieniać i nie o wiecej jak o 0.2v.
nalezy tylko pamietac ze skakanie na najmniej znaczacej cyfrze moze byc spowodowane niedokladnoscia samego miernika ...
Offline
Dla napięć ujemnych jest 10% tolerancji, fakt nie dopisalem tego xd.
Offline