Nie jesteś zalogowany.
Jeśli nie posiadasz konta, zarejestruj je już teraz! Pozwoli Ci ono w pełni korzystać z naszego serwisu. Spamerom dziękujemy!
Prosimy o pomoc dla małej Julki — przekaż 1% podatku na Fundacji Dzieciom zdazyć z Pomocą.
Więcej informacji na dug.net.pl/pomagamy/.
rychu napisał(-a):
no co ty, nie robiłeś sam jajka? nie żartuj
A bo to dystrybucyjne złe są? Czy ty kiedyś kompilowałeś KDE (czy raczej wmakera)? ;)
Offline
Hmm, jak ktoś nie stawiał LFS'a to polecam. Przednia zabawa i szkoła dobra. ;)
Offline
czadman napisał(-a):
Przednia zabawa
dość perwersyjna zabawa :)
(ach te DUG-owe offtopy :))
Ostatnio edytowany przez azhag (2009-02-04 10:50:11)
Offline
Co do 64bitowych procesorów Intela, to jest to technologia EMT64, więc jest to coś jakby emulacja 64bitów. Procki są 32bitowe, ale z możliwością obsługi 64bitowych instrukcji. Ponoć gdyby nie umowa z AMD to Intel w ogóle nie miał by nic wspólnego z 64bitami. Dopiero po roku czasu od wprowadzenia danej technologii przez AMD, Intel może wprowadzić ją w swoich produktach (i odwrotnie). Niedługo wyjdzie stabilny Lenny, więc też mam dylemat w jakiej wersji go zainstalować. :) Mam Dual-Core 2.2 i 2GB Ram.
Ostatnio edytowany przez LordD (2009-02-04 11:44:31)
Offline
azhag napisał(-a):
Czy ty kiedyś kompilowałeś KDE (czy raczej wmakera)? ;)
tak, ale to było dawno temu i bardzo mi się nudziło ;p
Offline
Przyłączam się do pytania: 32 czy 64 bity - na desktop, 2 GB RAM-u, procesor AMD 64 X2 4600 :-)
Offline
Ja używam wersji 64bitowej - na flashu i javie mi nie zależy, ale i to już chodzi :)
w64codecs ma wszystko co mi potrzebne - rmvb czy inne formaty są obsługiwane przez mojego mplayera.
Polecam 64bity :)
Offline
A jakie konkretnie są korzyści, oprócz obsługi pamięci (mnie nie dotyczy)?
Offline
Ja używałem 64 jakiś czas i chyba więcej było wad niż zalet. Że jestem leniwy to dość szybko wróciłem na 32. Nie działało sporo programów, choćby tak prosty moc. Moim zdaniem, żeby instalować 64 na desktopie to trzeba mieć kupę czas, żeby to sobie fajnie poustawiać. Poza tym miałem wrażenie, że zżera więcej zasobów w porównaniu do 32bitówki. Na desktop nie warto 64, ale to jest tylko moje prywatne zdanie ;)
Offline
Moje subiektywne, podkreślam - subiektywne, wrażenie to jest takie, że na tym samym lapku 64-bitowy system działał nieco wolniej, więc wróciłem do 32-bitowego.
Offline
czadman napisał(-a):
Moje subiektywne, podkreślam - subiektywne, wrażenie to jest takie, że na tym samym lapku 64-bitowy system działał nieco wolniej, więc wróciłem do 32-bitowego.
Moje doświadczenia sa identyczne.
Acz w lapku procesor IntelCoreDuo.
Porównywalem na kodowaniu filmu.
Na systemie 32bitowym mencoder robil kilka klatek wiecej niż w systemie 64bitowym.
Offline
Ja nie zauważyłem spadku wydajności - jest identyczna (procek Athlon64), a czasem jak zapuszczę dziwne programy matematyczne (studia wymagają) to szybciej działa liczenie.
Problemów z mocem nie zauważyłem - a używam.
Offline
1. nalezy rozrozniac segmentacje pamieci (http://pl.wikipedia.org/wiki/Segmentacja_pamięci) od stronnicowania (http://pl.wikipedia.org/wiki/Stronicowanie_pamięci)
2. praktycznie kazdy wspolczesny sytem operacyjny korzysta ze stronnicowania pamieci (jest to zwiazane z machanizmem zarzadzania pamiecia)
3. segmentacja pamieci (bankowanie) w architekturze x86 dziala zawsze (w Linuxie <4GB RAM jest zakryte tworzeniem jednego banku w ktorym mamy stronnicowanie)
4. szamotanie jest to sytuacja gdy nazbyt czesto wystepuja bledy strony ... czyli gdy zbyt czesto zachodzi koniecznosc wyswapowania strony z pamieci i zaladowania w jej miejsce innej strony a nie przepisywania adresow ...
5. juz kiedys pisalem - bitowosc procesora w ogolnosci nie rowna sie wiekosci przestrzeni adresowej (patrz avr 8bit a 16 bitowa przestrzen adresowa)
6. Intel przez pewien czas promowal swoja architekture 64bitowa, ale sie nie przyjela glownie ze wzgledu na brak kompatybilnosci w dol z x86
czadman napisał(-a):
bercik napisał(-a):
3. jedyny problem na systemach serwerowych 64-bity jest z javaws (trzaba instalowac wersje 32-bitowa co troche miesza z java ale mozna sobie poradzic) - sama javaws przydaje sie np. do odpalania zdalnej konsoli graficznej do serwerow Sun'a ...
Ten problem chyba został już rozwiązany.
http://bugs.sun.com/bugdatabase/view_bug.do?bug_id=4802695
a to interesujace w grudniu jeszcze nie bylo ... niedlugo pewnie bede mial okazje sprawdzic ...
Offline
thalcave napisał(-a):
Ja używam wersji 64bitowej - na flashu i javie mi nie zależy, ale i to już chodzi :)
w64codecs ma wszystko co mi potrzebne - rmvb czy inne formaty są obsługiwane przez mojego mplayera.
Polecam 64bity :)
Mi tam flash i java na 64bitach dziala (Arch). Co do samej szybkosci w aplikacjach codziennych miedzy 64 a 32 bit to raczej nie widac jesli jest to +/- 2% nie wiecej. Generalnie warto brac 64bit przy wirtualizacji.
Offline
Wg. mnie na desktopie takim do 4GB RAM, zwykłe zastosowania (nie developer, obróbka video, itp.) wystarczy 32 bity (na dzień dzisiejszy bez dopracowanej javy i flasha). Ale jeśli masz maszynę ( 2 x 8 rdzeni, 64 GB RAM, parę TB HDD) i jest to serwer to tylko 64 ;-)
Offline
andreq napisał(-a):
2 x 8 rdzeni, 64 GB RAM, parę TB HDD
w takich maszynkach to juz nie pare tylko kilkadziesiat TB HDD :-) ... a przy takiej ilosci HDD to warto zainteresowac sie np. ZFS z OpenSolarisa (fajna zabawka, jest tez pod linuxa ale na fuse ...)
a co do 64 bitow na desktopie to to tez nizle sie sprawuje - w pracy kozystam na desktopie z 64bitowego Debiana ... co prawda flasha jeszcze nie probowalem odpalac (ale w domu na 32bitach w podstawowej przegladarce tez to wylaczylem ... same reklamy i stabilnosc tego ...)
Offline
Dzienki za info. Czyli wybór jest prosty, już dziś leci debianik 64bit, jako że to serwer, to żadnych desktopowych gadgetów potrzebować nie będę, ale jednak po to zrobilli te 64bitowe, ale były wydajniejsze. A jak coś je moze dobrze obsłużyćm to myśle, że właśnie maszyna serwerowa ;)
Powiedzcie jeszcze jak jest z paczkami 64? Jest jakieś specjalne repo z paczkami 64? Może jakieś dodatkowe typu backports?
Pozdro
Ostatnio edytowany przez Grzeslaw (2009-02-05 10:22:33)
Offline
Paczki 64bitowe normalnie są w repo - tych samych. Nie trzeba nic kombinować.
Offline
System 64 bitowy powinien szybciej wykonywać niektóre polecenia niż system 32 bitowy - w zależności od kompilatora. Jeżeli kompilator użyje tego samego rodzaju instrukcji w systemie 32 i 64 bitowym to prawdopodobnie różnica będzie bliska zeru. Jednak jak wiadomo procesory 64 bitowe nie są stare, więc można bezpiecznie założyć, że będzie obsługiwał różne rodzaje instrukcji (sse,sse2 i inne), które powinny przyspieszyć wykonywanie niektórych instrukcji. Systemy 32 bitowe są kompilowane z dużą wsteczną kompatybilnością dla architektury, co oznacza, że kosztem optymalizacji umożliwia się instalacje na starszych procesorach. Ogólnie program będzie zajmował nieco miejsca na dysku i po uruchomieniu w pamięci (zmienne i wskaźniki rosną w masę, a także sam kod trochę puchnie). Dodatkowo z doświadczenia mogę powiedzieć, że z systemem 64 bitowym nie ma większych problemów. Czasami trzeba powalczyć z bibliotekami 32-bitowymi, ale robi się to raz, a potem są cały czas dla nas dostępne i możemy o nich zapomnieć ;) Więc z mojej strony polecam Debiana 64 bitowego ;)
Offline
Ja mam tylko jeden problem na 64bitach, mianowicie wydajność gier (emulowanych 32bit, natywnych i wine) akceleracja w grach jest tak toporna że szkoda gadać, implementacja 3d w wine 64bit to żart.. nie działa :)
Offline
kurde nie wiem
jak dlamnie amd64 to kupka wydajna w google i w praniu mowa o deskopku
ale ludziska se chwalą pod serwerami
mam windołsa na obie arch i smiga tak samo czy pod linuchem jednym słowem amd 64 kupka
Offline
Zawsze jest tak że coś nowego wchodzi do strefy produkcyjnej a następnie dopiero do domu. Na razie widziałem aplikację zarządzające które w porównaniu z 32b to śmigało ale była pisana pod 64b. Posiadam serwer na którym mam 64b też sobie chwalę mam hosting na serwerze 64b też jest super ale do domu nie kupił bym sobie 64b na razie jeszcze nie ma dobrych aplikacji, a jak włączasz pisane pod 32b to wolniej chodzi niż na 32b procku.
Offline
Jak sytuacja wygląda na tą chwile z Debianem Wheezy 32bit. Obsłuży on na domyślnym kernelu bez żadnych modyfikacji np. 16GB RAM.
Offline