Nie jesteś zalogowany.
Jeśli nie posiadasz konta, zarejestruj je już teraz! Pozwoli Ci ono w pełni korzystać z naszego serwisu. Spamerom dziękujemy!
Prosimy o pomoc dla małej Julki — przekaż 1% podatku na Fundacji Dzieciom zdazyć z Pomocą.
Więcej informacji na dug.net.pl/pomagamy/.
Witam
Artykuł pisany dla debiana stable 8.2 architektura amd64.
Opisywana gra to pierwszo osobowa strzelanka (First Person Shooter).
Akcja gry rozgrywa się na dzikim zachodzie w klimacie westernu. Gra
kłądzie nacisk na rozgrywke sieciową napewno fajnie by się grało ze
znajomymi. Bądz różnego rodzaju turniejach :) .
Ioquake3 to silnik graficzny powstały na silniku quake3 firmy Id Software.
Stało się tak bo Id Software uwolniło silnik quake3. I ioquake3 jest na
licencji GPL v2 jak i mod. Gra jest w pełni darmowa. Na tym silniku mozna
uruchomić nie tylko mod Smokin Guns ale również:
Open Arena, Tremulous, Urban Terror, Turtle Arena, World of Padman.
Gra ma bardzo fajną scieżke dziwiękową a jesli chodzi o grafike to może
to nie jest full hd(jest HD Ready) i silnik graficzny unreal engine 3 ale tu sie liczy bardziej fun i zabawa z gry a nie sama grafika. Gra ma małe wymagania sprzętowe.
Pytanie: Czemu akurat korzystamy z wersji rozwojowej a nie stabilnej:
ioquake3 i smokin guns?
Odpowiedż: Bo wersje stable nie działały jak powinny. Gre ogólnie mi się
udalo wtedy odpalić ale nic poza tym tylko w logach bylo ze trzeba
sciągnąć nową wersje. Gdy pobrałem najnowsze wersje wszystko bylo
juz w porządku. Ioquake3 ma silnik multi-platformowy mozna go uruchomić
na windowsie od m$ różnych dystrybucjach Linuksa no i BSD.
Apropo FreeBSD to udalo mi sie tam uruchomic stable ioquake3 i smokin
guns. Ale jeśli chodzi o wersje rozowjowa to sa problemy:
https://bugs.freebsd.org/bugzilla/show_bug.cgi?id=203389
Ten błąd z speex'em udalo mi sie obejść: użyłem patcha z openareny z
portsów. Ale potem był kolejny o jakiś font sie czepiało i porzuciłem to
narazie. Czekam az ktoś to naprawi ;)
ioquake 3:
strona domowa: http://ioquake3.org/
wiecej informacji: https://pl.wikipedia.org/wiki/Ioquake3
+
Smokin Guns:
strona domowa: http://www.smokin-guns.org/
https://en.wikipedia.org/wiki/Smokin'_Guns
Jak to wyglada:
google.pl > grafika > smokin guns
youtube.com > smokin guns
Pobieramy potrzebne rzeczy. Mozna to zrobic na kilka sposobow:
- poprzez przegladarke internetowa
- poprzez git'a
- i wget'a
My skupimy sie na wgecie.
Tworzymy odpowiednia strukture katalogow:
Przechodzimy do katalogu usera:
[/gdzies/w/systemie] $ cd ~
Tworzymy katalog gdzie beda sciagane wszystkie rzeczy:
[/home/user] $ mkdir smokin
Wchodzimy do utworzonego katalogu:
[/home/user] $ cd smokin
Pobieramy potrzebne rzeczy:
- Zrodla ioquake3 (wersja rozwojowa)(sa 2 wersje zrodel na githubie):
- https://github.com/ioquake/ioq3
- https://github.com/smokin-guns/ioq3
My pobierzemy orginalne zrodla:
[/home/user/smokin] $ wget https://github.com/ioquake/ioq3/archive/master.zip
Pobrano plik: master.zip
- Zrodla Smokin Guns (wersja rozwojowa)
[/home/user/smokin] $ wget https://github.com/smokin-guns/SmokinGuns/archive/ioq3-synchro.zip
Pobrano plik: ioq3-synchro.zip
- Zrodla Smokin Guns (wersja stable 1.1)
[/home/user/smokin] $ wget www.smokin-guns.org/downloads/Smokin_Guns_1.1.zip
Pobrano plik: Smokin_Guns_1.1.zip a w nim plik pk0.pk3
Czas na rozpakowanie zrodel:
Mozemy sobie pomoc z tym instalujac program: mc
Czym jest mc sprawdz:
[gdzies/w/systemie] $ apt-cache show mc
Instalujemy mc i plus program do rozpakowania zrodel. Zostana dociagniete zaleznosci
w postaci unzip'a. unzip sluzy tylko do rozpakowania zrodel.
[/gdzies/w/systemie] # apt-get install mc
Rozpakowanie zrodel:
[/gdzies/w/systemie] $ cd ~/smokin
Rozpakowywujemy zrodla ioquake3:
[/home/user/smokin] $ unzip master.zip
Otrzymujemy katalog: ioq3-master
Rozpakowywujemy zrodla smokin guns:
[/home/user/smokin] $ unzip ioq3-synchro.zip
Otrzymujemy katalog: SmokinGuns-ioq3-synchro
Rozpakowywujemy smokin guns wersje 1.1:
[/home/user/smokin] $ unzip Smokin_Guns_1.1.zip
Otrzymujemy katalog: Smokin' Guns 1.1
(Tam sa spacje)
Musimy jeszcze doinstalowac zaleznosci dla ioquake3 aby sie zbudowal poprawnie.
[/gdzies/w/systemie] # apt-get build-dep ioquake3
W zaleznosciach jest tez build-essential czyli zaleznosci dla developerow debiana ktorzy beda
budowac paczki .deb. Sciagamy tylko zaleznosci bez instalacji ioquake3.
Jesli pozniej gdy bedziemy budowac ze zrodel moze byc blad odnosnie SDL. A wiec jak cos to jeszcze instalujemy:
[/gdzies/w/systemie] # apt-get install libsdl2-dev
Przy wersji ioquake3 od smokin guns nie bylo to potrzebne.
Zaczynamy kompilacje:
Przechodzimy do rozpakowanych zrodel ioquake3:
[/gdzies/w/systemie] $ cd /home/user/smokin/ioq3-master
[/home/user/smokin/ioq3-master] $ make
Zmienna do instalacji zrodel. Uzywamy powloki bash:
[/gdzies/w/systemie] $ echo $SHELL
Ustawiamy zmienna COPYDIR na lokalizacje gdzie ma zainstalowac sie quake:
[/gdzies/w/systemie] $ mkdir /home/user/smokin/iosg
[/gdzies/w/systemie] $ export COPYDIR=/home/user/smokin/iosg
[/gdzies/w/systemie] $ echo $COPYDIR
[/home/user/smokin/ioq3-master] $ make copyfiles
Podstawa zrobiona.
Teraz kompilacja Smokin Guns:
[/home/user/smokin/SmokinGuns-ioq3-synchro] $ make
Przechodzimy do skompilowanych zrodel:
[/home/user/smokin/SmokinGuns-ioq3-synchro] $ cd build/release-linux-x86_64
[/home/user/smokin/SmokinGuns-ioq3-synchro/build/release-linux-x86_64] $ mc
Kopiujemy calosc z tego folderu do ioquake3
/home/user/smokin/SmokinGuns-ioq3-synchro/build/release-linux-x86_64 > > > F5 zastepujemy pliki > > > /home/user/smokin/iosg
Jeszcze na koniec zostalo przekopiowac kilka rzeczy z wersji 1.1 smokin guns
[/gdzies/w/systemie] $ cd "/home/user/smokin/Smokin' Guns 1.1"
[/home/user/smokin/Smokin' Guns 1.1] $ cd smokinguns
[/home/user/smokin/Smokin' Guns 1.1/smokinguns] $ cp sg_pak0.pk3 /home/user/smokin/iosg/baseq3/pak0.pk3
kopiujemy z wersji 1.1 katalog smokinguns do ioquake3
/home/user/smokin/Smokin' Guns 1.1/smokinguns > > > F5 > > > /home/user/smokin/iosg/smokinguns
A teraz mozemy uruchomic gre:
[/gdzies/w/systemie] $ cd /home/user/smokin/sgio/
[/home/user/smokin/sgio] $ ./smokinguns.x86_64
Myślę że gra przypadnie wam do gustu. Gra jest malo popularna ale może to się
zmieni. Fajnie byłoby się spotkać w trybie multiplayer.
Offline